24 травня 2017 року на базі кафедри кримінального права і криміналістики юридичного факультету Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича відбулося засідання круглого столу на тему: «Торгівля людьми: сучасне обличчя»

4 травня 2017 року на базі кафедри кримінального права і криміналістики юридичного факультету Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича та за ініціативи Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації відбулося засідання круглого столу на тему: «Торгівля людьми: сучасне обличчя».

Участь у заході взяли керівництво юридичного факультету та члени кафедри кримінального права і криміналістики Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, представники Департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації, Чернівецького обласного громадського молодіжного об’єднання «Сучасник», представники відділу боротьби зі злочинами, пов’язаними з торгівлею людьми ГУ Національної поліції України в Чернівецькій області, відділу у справах іноземців та осіб без громадянства Управління ДМС в Чернівецькій області, Чернівецького прикордонного загону.

Круглий стіл покликаний привернути увагу суспільства до існуючої проблеми в руслі суспільного та наукового осмислення, визначити шляхи попередження та подолання цього явища, допомоги постраждалим особам – жертвам цього злочину, виробивши низку актуальних рекомендацій для публічних інституцій щодо форм, методів та ефективних інструментів протидії торгівлі людьми.

Як зазначено на заході, проблема торгівлі людьми виникла, коли в людських цивілізаціях з’явилися товарно-грошові відносини. Найбільшого піку свого розвитку це явище досягло у рабовласницьку епоху, коли держави займались торгівлею рабами, як офіційною політикою, направленою на збагачення людей. Нормативно-правове оформлення цього питання розпочинається приблизно з 19 століття. Вперше у 1815 році проблему торгівлі людьми визнано на міжнародному рівні під час Віденського конгресу, Генеральним актом до якого було приєднано додаток – про заборону торгівлі африканцями. На різних етапах свого розвитку людство по-різному ставилося до неї. На ранніх стадіях ставлення до торгівлі людьми було досить ліберальним, купівля-продаж людини розглядалися як засіб законного збагачення. Згодом людське співтовариство усвідомило неможливість існування такої форми використання людини, яка дискримінувала її та принижувала гідність. Почалася багатовікова боротьба з цим ганебним явищем, яка не вщухає і сьогодні.

Ельвіра Миколаївна Мручковська, керівник Чернівецького обласного громадського молодіжного об’єднання «Сучасник», підкреслила, що в Україні, як і в більшості країн світової спільноти боротьба з торгівлею людьми включена в програми дій багатьох організацій на національному і міжнародному рівні та позитивних результатів можна очікувати у коплексніому підході. Виділяються наступні основні напрями роботи, що отримали назву «Схема три “п”»: попередження, покарання злочинців та підтримка потерпілих.

Як повідомив в рамках заходу начальник відділу з питань соціально-трудових відносин та сімейної політики Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації Максим Возьний, «Департамент соціального захисту населення облдержадміністрації здійснює в межах компетенції роботу з координації протидії торгівлі людьми Чернівецькій області, починаючи з 2012 року і понині за поданням обласної державної адміністрації Міністерством соціальної політики України надано статус особи, постраждалої від торгівлі людьми, 11 громадянам по Чернівецькій області. Робота у відповідному напрямку ведеться постійно».

В результаті роботи круглого столу визначено основні виклики та проблеми протидії торгівлі людьми, серед яких: стрімке розширення групи ризику, недостатність соціально-економічних альтернатив небезпечній міграції; залишається нагальною потреба у гармонізації чинного законодавства з протидії торгівлі людьми з міжнародними стандартами та іншими законами, зокрема тими, що регулюють статус іноземців та осіб без громадянства, надання юридичної та соціальної допомоги; термінова потреба у збільшенні зусиль щодо покарання торгівлі людьми та припинення каналів торгівлі людьми, що виникають на тлі поточної ситуації в країні; необхідність організувати ефективну систему моніторингу та реалізацію політики з протидії торгівлі людьми, у тому числі через налагодження процедур збирання та аналізу статистичних даних та інформації з усіх зацікавлених сторін.